Oppimistehtävän tavoitteet
Tehtävän avulla oppilas oppii erottamaan disinformaatiota, väärennettyjä kuvia videoita ja uutisia mediasta. Oppilas ymmärtää paremmin journalistisen, tieteellisen ja tutkitun tiedon merkityksen ja ko. tiedon syntyprosessin.
Tehtävän tavoitteena on aktivoida alttiutta tarkastella mediaa tutkivalla ja arvioivalla otteella.
Tehtävänanto ja tarkennettu työskentelyohje
Tehtävä on tarkoitus tehdä itsenäisen tehtävän jälkeen.
- Ryhmät keskustelevat keskenään löytämistään disinformaation esimerkeistä (ks. aiempi itsenäinen tehtävä: valeuutiset, deepfake kuvat & videot).
– millä perusteella kuva, uutinen, sosiaalisen median postaus osoittautui valeuutiseksi?
– mitä hyviä käytänteitä valeuutisten tunnistamiseen löytyi? - Ryhmät jakavat kokemuksiaan yhteisesti isolle ryhmälle
- Opettaja rikastaa keskustelua disinformaation tunnistamisen käytänteistä ja hyvistä tiedonlähteistä
– journalistin ohjeita noudattava media
– tutkittu tieteellinen tieto
– koulutuksen ja yleissivistyksen merkitys tiedon kriittisessä arvioinnissa
Materiaalit ja välineet
Yksilöllisen tehtävän (S1.1) aineisto
Ajankäyttö
15 min pienryhmät + yhteinen keskustelu 30–60min (riippuen ryhmien määrästä)
Oppimistehtävän palautus
Yhteinen keskustelu
Lisäaineistoa
- Miten tehdään käänteinen kuvahaku? Hyviä ohjeita täällä: Yle Digitreenit, 2023. Käänteinen kuvahaku voi paljastaa feikkiuutisen tai nettihuijarin – näin Googlen kuvahaku toimii – Digitreenit – yle.fi
- Euroopan komissio, 2022. Ohjeet opettajille ja kasvattajille disinformation torjumisesta ja digilukutaidon edistämisestä koulutuksen avulla