Media-ala on liiketoimintaa, jossa toimivat isot monikansalliset yritykset, yksityisyrittäjät, julkiset yhteisöt ja kaikkea siltä väliltä.
Oppimistehtävän tavoitteet
Tehtävä havainnollistaa oppilaille erilaisten medioiden liiketoiminnallista strategiaa ja taloudellisia riippuvuuksia. Tehtävän avulla oppilas osaa helpommin löytää ja tunnistaa vastuullista mediaa.
Tehtävänanto ja tarkennettu työskentelyohje
- Opettaja alustaa lyhyesti median toiminnasta, rahoituksesta ja vastuullisesta journalismista Vastuullistajournalismia & Mikä merkki? – Vastuullistajournalismia
- Valitkaa media, jota tutkitte:
– Mikkelin Kaupunkilehti
– Kouvolan Sanomat
– Yle.fi
– Latu&Polku-lehti
– Journalisti
– Natalia Salmela (@natasalmela)
– Mikrobitti
– Seurakuntalainen
– Voima
– Kuluttaja.fi - Tutkikaa verkkosivuilta, mikä on median rahoituslähde (mainokset, tilausmaksut, jäsenmaksut, julkinen rahoitus).
- Miten arvioitte rahoituslähteen vaikuttavan sisältöihin? Onko median sisältö vastuullista journalismia? (Lisätietoa rahoituksesta Journalistin ohjeet, kohdat 15 ja 16)
- Valmistelkaa noin 5 minuutin mittainen esitys tutkitusta mediasta, sen rahoituslähteistä ja journalistisesta laadusta, jonka esittelette toisille.
- Opettaja valitsee muista ryhmistä kaksi oppilasta, jotka antavat esitykselle lyhyen palautteen.
Materiaalit ja välineet
Muistiinpanovälineet. Esitystä varten tarvitaan tietokone ja videotykki, jotta median kotisivut (linkit) voidaan esitellä muille.
Ajankäyttö
60–90 min riippuen ryhmien määrästä. (Esitys n. 5 min, kommentointi ja keskustelu 5 min/projekti)
Oppimistehtävän palautus
Yhteinen esitys ja keskustelu
Lisäaineistoa
- Yle: Näin sinun huomiosi kaapataan – testaa, erotatko mainoksen uutisesta
- Voima: Vaikuttajamarkkinointi ei ole journalismia, mutta niitä on entistä vaikeampi erottaa toisistaan
- Kantar: Inspiraatioksi (artikkeleita mediamainonnan määrästä ja tavoittavuudesta)