S2.3 Itsenäinen tehtävä – Olen toimittaja ja saan tehdä työtäni?

Somekeskustelu on kuumentunut, valeuutiset, trollit ja somekuplat vaivaavat.

Oppimistehtävän tavoitteet

Tehtävä auttaa oppilasta ymmärtämään paremmin median ja journalismin yhteyksiä yhteiskuntaan. Tehtävä valottaa journalistin työtä ja sen haasteita.

Tehtävänanto ja tarkennettu työskentelyohje

  1. Lue toimittaja Ida Erämaan kirjoittamaan artikkeli: Näkökulma: Perussuomalaiset patistamassa toimittajia takaisin Kekkosen ruotuun
  2. Mikä on artikkelin ydinviesti?
  3. Katso videon Ida Erämaan maalitukseen liittyvä osio (videon alkuosa, kesto n. 31 min): 6.7.2023: Maalitus, Ranskan mellakat, toimittaja arkussa ja vastaa kysymyksiin:
    • Artikkeli on nimetty Näkökulmaksi. Mitä näkökulma tarkoittaa?
    • Ida joutui artikkelin jälkeen maalituksen kohteeksi. Mitä maalitus tarkoittaa? Mitä seurauksia maalituksella voi olla kohteelle? Voit etsiä lisätietoa Ida Erämään tapaukseen liittyen verkosta.
  4. Jos sinä olisit nuori kesätoimittaja, mistä asioista sinä haluaisit kirjoittaa?
    • Millaisia aihepiirit voisivat lukijoissa synnyttää?
    • Millainen vaikutus reaktioilla olisi sinuun ja työhösi toimittajana?

Materiaalit ja välineet

Matkapuhelin, tietokone

Ajankäyttö

60 min (artikkelin luku + 31 min video ja tehtävät)

Oppimistehtävän palautus

Tehtävät voidaan palauttaa verkkokansioon (esim. OneDrive tai Google drive).

Lisäaineistoa

Scroll to Top